اخبار

پیگیری فروش نفت از طریق پالایشگاه‌ های فراسرزمینی در حاشیه نشست شانگهای

اخیراً وزیر نفت در حاشیه‌ی نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خبر از همکاری ایران در پالایشگاه‌ های ازبکستان و افزایش فروش نفت ما به این کشور داد. در این چارچوب قرار است صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور ازبکستان را داشته باشیم و به احیای ظرفیت دو پالایشگاه بخارا و فرغانه در این کشور بپردازیم. در حال حاضر، پالایشگاه‌های ازبکستان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و استفاده از ظرفیت خالی این پالایشگاه‌ ها مدنظر کشورمان قرار دارد. ازبکستان دارای دو پالایشگاه عمده‌ی نفتی با ظرفیت پالایشی ۲۳۰ هزار بشکه است.

بر اساس مذاکرات اخیری که با ازبکستان داشته ایم، قرار است برای احیا و بازسازی این پالایشگاه ها، نفت ایران به این کشور صادر شود. به زودی، هیئتی از ازبکستان به ایران سفر می‌کنند و در قالب ۴ کارگروه جزئیات بیشتر این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مجموع به نظر می‌رسد، ایران فرصت خوبی برای احیای ۱۱۵ هزار بشکه از ظرفیت دو پالایشگاه بخارا و فرغانه در ازبکستان و صادرات نفت خود به این کشور دارد. این فرصتی است که نه از طریق مذاکره با آمریکا و احیای برجام بلکه به واسطه‌ی پیگیری راهبرد بازارسازی نفت کشورمان به دست آمده است. در همین رابطه با قاسم ساعدی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس گفتگو کردیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

ساعدی در خصوص تلاش‌های وزارت نفت در خصوص فروش نفت کشورمان از طریق پالایشگاه داری در کشور‌هایی مانند ونزوئلا و ازبکستان تصریح کرد: اگر بتوانیم از طرق مختلف به بازارسازی برای نفت بپردازیم و افزایش همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی را داشته باشیم، یقیناً سود زیادی نصیب مان می‌شود. این روش یک راهکار موثر برای خنثی سازی تحریم هاست. وقتی سهامدار یک پالایشگاه در خارج از کشور باشیم، می‌توانیم نفت خود را به آنجا ببریم و پس از تبدیل کردنش به فرآورده‌های نفتی آن را به فروش برسانیم. تسهیل فروش نفت را در این روش خواهیم داشت. زیرا فروش فرآورده‌ها نسبت به نفت خام مشکلات کمتری دارد و خاصیت تحریم پذیری اش هم کمتر است.

وی در ادامه گفت: تحریم مجالی به ما داد تا روی پای خودمان بایستیم. با استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی و بخش خصوصی و غیرخصوصی توانسته ایم در توسعه‌ی پالایشگاه‌های داخلی پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم. کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای وقتی دیدند که ما در شرایط تحریم توانسته ایم به لحاظ پالایشگاهی پیشرفت کنیم، تبدیل به متقاضیان خدمات فنی و مهندسی ما شدند. الان می‌توانیم این خدمات را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم و از مزایای آن بهره ببریم. در حال حاضر، برخی کشور‌ها تمایل دارند ما در پالایشگاه‌های آن‌ها سهامدار شویم و توان فناورانه‌ی خود را در آن کشور‌ها به کار بگیریم. این فرصت مغتنمی است که می‌توانیم از آن در راستای بازارسازی برای فروش نفت مان بهره ببریم. ما امروز توان صادرات خدمات فنی و مهندسی را به کشور‌های دیگر داریم. در همین راستا کلاس‌هایی در کشور‌های آمریکای جنوبی توسط متخصصان و مهندسان ایرانی برگزار می‌شود تا توان تکنولوژیک خود را به آن‌ها منتقل کنند. پیشرفت‌هایی که مهندسان ایرانی به لحاظ پالایشگاهی داشته اند، باعث شده است کشور‌های دیگر به ما اعتماد کنند و خواستار سهامداری ما در پالایشگاه هایشان باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تحرکات وزارت نفت در خصوص فعال سازی دیپلماسی انرژی ایران از طریق سیاست پالایشگاه داری فراسرزمینی، در سطح بین الملل قابل تقدیر است و در حال برداشتن قدم‌های اولیه در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشورمان است و در سال‌های آتی شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این خصوص خواهیم بود.

ساعدی در خصوص اهمیت اقدامات اخیر وزارت نفت در ارتباط با سهامداری ایران در ازبکستان و افزایش فروش نفت کشورمان به این کشور تصریح کرد: افزایش ارتباطات با کشور‌های همسایه و فعال سازی دیپلماسی سیاسی انرژی با آنان می‌تواند نیازمندی‌های دو طرف را رفع کند و منافع متقابلی به وجود بیاورد. این نوع ارتباطات به رونق اقتصادی کشور منجر می‌شود و قدم رو به جلویی به حساب می‌آید. در حاشیه‌ی اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، گفتگو‌های خوبی بین ایران و ازبکستان در خصوص بازارسازی فروش نفت از طریق سیاست پالایشگاه فراسرزمینی صورت گرفت و چشم انداز خوبی را در این زمینه می‌بینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا