بانکداری

چالش‌ های بانکی بزرگترین مانع کارآفرینان اجتماعی است/ وام‌ با سود ۱۲ درصد مشکل کارآفرینان خرد را حل نمی‌ کند

کارآفرینی اجتماعی شاید از ظاهری ساده برخوردار باشد اما زمانیکه دقیق به این مفهوم نگاه می‌کنیم، سرشار از معانی و مفاهیم متنوع است که جامعه هدف گسترده‌ای را شامل می‌شود.
نتیجه کارآفرینی بی‌شک سوددهی و درآمد زایی است، ولی در مقوله‌های دیگر کارآفرینی علاوه بر سود ارزش‌های دیگری مانند اشتغال، کاهش آسیب‌های اجتماعی و…نهفته است. خلاقیت در کارآفرینی یک اصل مهم محسوب می‌شود.
کارآفرینی اجتماعی که سالیان سال است توجه همگان را به خود جلب کرده، یکی از مقوله‌های کارآفرینی است که تنها خلاقیت را با خود حمل نمی‌کند بلکه باید زیستگاه خود را هم تحت تاثیر اعمال خود قراردهد.

اگر امروزه محبوبیت کارآفرینی اجتماعی سرعت  گرفته به علت همان اثرگذاری اجتماعی است وگرنه تفاوتی با سایرین پیدا نمی‌کرد.
اولویت، شرایط زندگی کارکنان در یک بنگاه اقتصادی را می‌توان ازجمله مفاهیم مغفول مانده در اقتصاد و فضای کسب‌وکار کشور عنوان کرد، مفهومی که ترکیبی از تجارت و مسائل اجتماعی است.

به عبارت دیگر کارآفرین اجتماعی تنها به دنبال سود نیست و مسئولیت‌های اجتماعی برای وی دارای اهمیت است. این نوع کارآفرینی فرآیند دنبال کردن راه‌حل‌های خلاقانه برای مسائل اجتماعی است. برخی افراد، مأموریتی برای خلق و نگهداری ارزش‌های اجتماعی در خود احساس می‌کنند و خروجی کار آن‌ها ممکن است در طیف متنوعی از سازمان‌ها باشد.

در همین رابطه مرضیه فاریابی از بانوان کارآفرینی اجتماعی که در حوزه بافندگی فعالیت دارد و در خصوص ورود خود به این حوزه این‌گونه توضیح داد: کسب‌وکار ما به نحوی است که ۹۰ درصد نیرو‌های آن افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند؛ لذا باید مدیر یک کسب‌وکار مانند مادر برای نیرو‌های خودش عمل کند، زیرا در کارآفرینی اجتماعی روابط انسانی بر کسب سود و منفعت مجموعه اولویت دارد.
فاریابی افزود: مدیر یک کسب‌وکار حتی اگر به شکل مستقیم و به‌صورت افزایش حقوق هم نتواند به نیرو‌های خودش کمک کند، باید از طرق دیگر برای افزایش سطح زندگی کارکنانش تلاش کند. این کارآفرین افزود: برای من همیشه شرایط زندگی نیروی کار نسبت به تعداد محصولات کارگاه اولویت داشته است. کارآفرین دانش خود را باید در اختیار دیگران قراردهد.

مینا رامه؛ بانوی کارآفرین اجتماعی دیگر نیز درباره حوزه فعالیت خود در گفت‌وگو با دانشجو گفت: از سال ۱۳۹۰ به صورت حرفه‌ای زنبور داری و کشت گیاهان دارویی را آغاز کردم، در حال حاضر ۳۳۰ کندو عسل دارم و عسل ۱۰۰ درصد طبیعی تولید می‌کنم و همچنین در کنار این کار گیاهان دارویی را پرورش میدهم که زنبور‌ها از آن‌ها تغذیه کنند و عسل‌های درمانی تولید کنند.
وی ادامه داد: کارآفرین نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی فقط میخواهد سود و منفعت ببرد، در اصل کارآفرین شخصی است که در کنار تولید ثروت، دانش خود را در اختیار دیگران قرار دهد و کارآفرینان دیگری تربیت کند. در طول سال‌های فعالیتم همیشه سعی کردم اولویتم را زنان بدسرپرست و بی سرپرست قرار دهم و آن‌ها را آموزش بدهم تا بتواند خودشان به صورت مستقل درآمد داشته باشند و فکر می‌کنم از این طریق توانسته ام به عنوان یک کارآفرین اجتماعی شناخته شوم.
رامه گفت: تا کنون ۳۰ زن سرپرست خانوار را در زمینه کندو داری و استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی آموزش داده‌ام و با آن‌ها شرط کرده‌ام که در صورت تولید عسل طبیعی تمام تولیدات آن‌ها را خودم خریداری می‌کنم.
این کارآفرین اجتماعی در خصوص چالش‌های پیش روی زنان کارآفرین گفت: متاسفانه در کشور ما همه حس می‌کنند کارآفرینان افراد ثروتمند هستند در صورتی که این طور نیست و این افراد نیاز به حمایت مالی دارند. در حال حاضر بانک‌ها از خانم‌های روستایی که میخواهند کارآفرینی کنند سند‌های ملکی طلب می‌کنند و وام‌هایی با سود ۱۰ تا ۱۲ درصد در اختیارشان می‌گذارند که اصلا برای تولید کننده تازه کار سودی ندارد؛ بار‌ها در جلسات مختلف اعلام کرده‌ام که مسئولان برای بانوان کارآفرین ساز و کار‌های متفاوتی را برقرار کنند که مثلا خانم‌های روستا به صورت زنجیره‌ای بتوانند با چک و یا سفته ضامن هم شوند و از بانک تسهیلات گیرند و کار تولیدی خود را آغاز کنند.

رقیه ذاکری؛ فعال اقتصادی و کارآفرین دیگر درباره مشکلاتش در گفت‌وگو با دانشجو گفت: مهمترین ویژگی در کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که موجب سودآوری بهتر و توسعه یک کسب و کار می‌شود، اما در کارآفرینی اجتماعی نه تنها به این موارد توجه می‌شود، اما هدف چیز دیگری است، هدف کاهش و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و کمک به حل این مشکلات است.
ذاکری درباره چالش‌ها و مشکلات راه کارآفرینی گفت: بزرگترین مشکلی که کارآفرینی را تهدید می‌کنند بهره‌های بانکی است که تنها دولت‌ها می‌توانند برای آن چاره اندیشی کنند. من در کل در طول ۵ سال یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومن وام گرفته ام و طی این سال‌ها اقساط پرداخت کرده ام، اما در حال حاضر بانک به من می‌گوید باز هفت میلیارد بدهی دارم. با این وضعیت بانکی تولید کننده‌ها نمی‌توانند به فکر گسترش فعالیت و صادرات و… باشند.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/exkb

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا