میز های تخصصییادداشت ها

کاداستر حلقه‌ای فراموش شده در برنامه هفتم توسعه

«بسمه تعالی»

کاداستر حلقه‌ای فراموش شده در برنامه هفتم توسعه

یکشنبه ۲۸ خرداد رئیس‌جمهور برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کرد برنامه ای که قرار هست پس از تصویب در صحن مجلس یازدهم چراغ راه پنج‌ساله کشور برای حرکت در ریل پیشرفت باشد. در میان چالش‌های فراوانی که کشور با آن رو به روست یکی از اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائلی که گریبان‌گیر سیاستمداران شده مشکل مسکن می‌باشد نکته‌ای که در نطق رییس جمهور در مجلس نیز صراحتا به آن اشاره گردید.

بر همگان عیان هست که سه جریان اصلی برای ساخت مسکن لازم می‌باشد، اولا جریان مالی که باید از طرف بانک‌ها یا وام تأمین گردد؛ ثانیاً مصالح ساختمانی که باید با رونق تولید در اختیار مسکن‌ساز قرار گیرد و ثالثا زمین که شیرازه همه موارد فوق الذکر هست.
کشور ما با وجود پهناور بودنش، همواره در تامین زمین لازم برای ساخت مسکن دچار چالش بوده است از اصلی‌ترین عوامل این پدیده نیز می‌توان به عدم حدنگاری کامل اراضی کشور اشاره نمود موضوعی که در بند سوم از فراز ۲۶ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد اشاره و تاکید واقع شده است.

به زبان ساده کاداستر همان حدنگاری و یا نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ای که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان براساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد. کاداستر با استفاده از عکسبرداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص و کمک می‌کند که زمین‌ها سنددار و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری شود

لکن با وجود همه این ضرورت‌ها مروری بر لایحه پیشنهادی دولت نشان از عدم توجه به تحقق موضوع کاداستر حکایت دارد قانونی که با وجود گذشت سال‌ها از تصویب آن و نیز تخصیص بودجه‌های فراوانی همچنان با شکست در اجرا روبه‌رو شده است؛ امید آن می‌رود با عنایت مجلس و علی‌الخصوص کمیسیون اصل نود مفاد دقیق زمان بندی شده و جامع در برنامه پنج‌ساله هفتم گنجانده شود تا قانون جامع حدنگاری ظرف پنج سال آینده به صورت صد درصدی اجرا گردد.

علیرضا رحیمی اقدم

29/03/1402

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/97dg

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا