اخباراقتصاد بین الملل

کاهش بدهی خارجی ایران در دولت سیزدهم

صندوق بین‌المللی پول در بخشی از جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی ۲۸ کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی کشورها به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس آن ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در مقایسه با سایر کشورها داشته‌اند.

نسبت بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱.۵ درصد بوده که کمترین رقم در منطقه است.

بحرین بدهکارترین کشور منطقه

پس از آن ایران با نسبت بدهی خارجی ۳.۱ درصدی به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم قرار گرفته است. ترکمنستان با نسبت بدهی خارجی ۵.۲ درصدی به تولید ناخالص داخلی در رتبه سوم قرار گرفته است.

بحرین بدهکارترین کشور منطقه شناخته شده است. نسبت بدهی ناخالص خارجی بحرین به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹۷.۱ درصد بوده که بیشتر از هر کشور منطقه است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال میلادی گذشته ۴۷.۳ درصد برآورد شده است.

بدهی ایران نسبت به متوسط منطقه‌ای بسیار ناچیز و در حد یک پانزدهم بوده است.

کاهش بدهی ایران توسط دولت سیزدهم

کشورهایی مثل عربستان، امارات، مصر، عراق و قطر با فاصله بسیار زیاد نسبت به ایران از نظر بدهی خارجی قرار دارند به طوری که بدهی خارجی عربستان به نسبت تولید ناخالص داخلی ۸ برابر ایران، امارات ۲۷ برابر ایران، مصر ۱۲ برابر ایران، عراق ۷ برابر ایران و قطر ۴۰ برابر ایران بوده است.

بر اساس این گزارش با روی کار آمدن دولت سیزدهم بدهی خارجی ایران کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

کاهش بیشتر بدهی ایران در سال جاری

در سال ۲۰۲۰ نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی ۵.۱ درصد بود که این رقم در سال اول دولت سیزدهم به ۳.۱ درصد رسید و در سال ۲۰۲۲ نیز در همین رقم باقی مانده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۴۰ درصدی داشته است.

متوسط نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در بازه ۲۰ ساله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ نیز ۵.۵ درصد بوده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است بدهی خارجی ایران در سال جاری نیز کاهش یابد و به ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/1ars

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا