اقتصاد بین الملل

کاهش تولید نفت اوپک پلاس با هدف افزایش قیمت

 اوپک پلاس که متشکل از کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش نظیر روسیه است، یکشنبه گذشته پس از  هفت ساعت مذاکره تصمیم گرفتند، توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کنند، اما از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ یک کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای دیگر هم اعمال خواهند کرد.

این گروه سال گذشته کاهش تولید دو میلیون بشکه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود که این رقم در اول ماه مه(اردیبهشت ۱۴۰۲) نیز با کاهش داوطلبانه تولیدکنندگان بزرگ، به میزان یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روزبه ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز رسید.

«محمد بن فریحان» مشاور مالی و عضو انجمن اقتصاد عربستان سعودی می‌گوید: تصمیم اوپک پلاس درباره تولید نفت، ثبات بازارهای جهانی نفت را حفظ می‌کند و عرضه و تقاضا را که به شدت افزایش یافته است متعادل می‌کند.

کاهش داوطلبانه تولید نفت

بن فریحان در اظهاراتی به اسپوتنیک گفت: توافق اوپک پلاس با توافق و اجماع کشورهای عضو و با هدف افزایش قیمت نفت پس از کاهش در دوره گذشته و همچنین کاهش مازاد عرضه در بازارها انجام شده است.

وی افزود: تصمیم این سازمان برای اتخاذ سطح جدیدی از تولید نفت به میزان ۴۰.۴۶ میلیون بشکه در روز از اول سال ۲۰۲۴ همزمان با تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت در مجموع یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه از سوی هشت کشور و در راس آن عربستان سعودی، روسیه، عمان و امارات است.

این اقتصاددان سعودی معتقد است، کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس موجب ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی، حمایت از بازارهای نفت و جلوگیری از نوسانات قیمت نفت می‌شود.

تاثیر این کار بر اقتصاد کشورها

وی با بیان اینکه این تصمیم ممکن است به افزایش قیمت‌ها کمک کند، گفت: این امرتاثیر شدیدی بر اقتصاد کشورها نخواهد داشت، زیرا تعادل مورد نیاز را در نظر می‌گیرد، به جز کشورهای واردکننده که بیشترین تاثیریپذیری را خواهند دید.

بن فریحان تاکید کرد: این اقدام به صورت عادلانه و متعادل برای همه کشورهای عضو انجام می‌شود و ثبات بازار نفت در جهان را حفظ می‌کند، زیرا سازمان‌های اوپک و اوپک پلاس همواره هشدار می‌دهند که باید مساله تولید به طور دائم و مستمر از طریق دوره‌ای مورد تجدید نظر قرار گیرد تا اثرات اجتماعی و اقتصادی کاهش، تثبیت یا افزایش تولید نفت مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش سرمایه‌گذاری منوط به افزایش قیمت

ممدوح سلامه، کارشناس جهانی نفت نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک با اشاره به قوی بودن تقاضای جهانی برای نفت، گفت: واردات چین در ماه آوریل(اردیبهشت ۱۴۰۲) به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز رسید و روسیه با رساندن صادرات خود به ۸.۴ میلیون بشکه در ماه گذشته، همه رکوردهای صادرات نفت خود را شکست که این اتفاق، وجود تقاضای قوی را تأیید می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: اعضای اوپک پلاس نیاز دارند قیمت نفت بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار باشد، اما قیمت منصفانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار است، این قیمت موجب فعال شدن اقتصاد و افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در نفت و گاز و تامین نیاز جهان می‌شود و فعالیت اقتصادی را در سایر بخش‌ها توسعه می‌دهد.

وی افزود: با این حال، آنچه در حال حاضر قیمت‌ها را مهار می‌کند، ترس‌های موجود از یک بحران جهانی است و تا زمانی که این ترس‌ها از بین نرود، تصمیم اوپک برای کاهش تولید تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها نخواهد داشت، اما با از بین رفتن این ترس‌ها جهش‌های سریع حاصل می‌شود.

این کارشناس نفت توضیح داد: با این وجود کشورهای اوپک در حال حاضر قبول دارند که قیمت هر بشکه بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار باشد، زیرا اکثریت قریب به اتفاق آنها به جز روسیه برای متعادل کردن بودجه سالانه خود به این قیمت نیاز دارند.

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/vse4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا