اقتصاد بین الملل

کاهش شدید سرمایه‌گذاری مصر در آمریکا

به نقل از المصری الیوم، سرمایه‌گذاری مصر در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در آوریل گذشته (فروردین ۱۴۰۲) ۷۷۰ میلیون دلار کاهش یافت و به ۱.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که در ماه مارس(اسفند ماه ۱۴۰۱) ۲.۴۷ میلیارد دلار بود.

داده‌های خزانه‌داری ایالات متحده نشان داد که سرمایه‌گذاری مصر در اوراق قرضه کوتاه‌مدت آمریکا که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری مصر را به خود اختصاص می‌دهد، تا پایان آوریل ۱.۶ میلیارد دلار ثبت شده به اضافه حدود ۹۸ میلیون دلاری که در اوراق قرضه بلندمدت سرمایه گذاری کرده است.

مصر به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ذخایر ارزی و به منظور دستیابی به بازده، در اوراق بدهی کشورهایی با رتبه اعتباری بالا سرمایه گذاری می‌کند، اما برای مقابله با بحران‌های ارزی که با آن مواجه است، به برداشت از ذخایر متوسل می‌شود.

میزان بیشترین سرمایه‌گذاری مصر در اوراق قرضه آمریکا

در فوریه (بهمن ماه گذشته) مصر بیشتر اوراق قرضه بلندمدت خود را که در پایان ژانویه (دی ماه و بهمن ماه) بالغ بر ۱.۱۲۷ میلیارد دلار بود، فروخت تا در پایان ماه به ۹۴ میلیون دلار محدود شود و در ماه مارس تا ۹۹ میلیون دلار افزایش یافت و در آوریل به ۹۸ دلار کاهش یافت.

مانده اوراق قرضه کوتاه‌مدت مصر نیز از ۲.۷ میلیارد دلار در پایان ژانویه به ۲.۴ میلیارد دلار در پایان فوریه و مارس کاهش یافت و در پایان آوریل به ۱.۶ میلیارد دلار بازگشت.

کاهش وابستگی به دلار در مصر

بر اساس داده‌های موجود در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، بیشترین سرمایه‌گذاری مصر در اوراق قرضه آمریکا در پایان فوریه ۲۰۲۰ به ۲۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.

بدهی خارجی مصر در پایان سه ماهه اول سال جاری به ۱۶۵.۴ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۶۲.۹ میلیارد دلار که در پایان سال ۲۰۲۲ و ۱۴۵.۵ میلیارد دلار که در پایان سال ۲۰۲۱ بوده است.

درهمین راستا مقامات مصری به تازگی بر کاهش وابستگی به دلار و استفاده بیشتر از ارز‌های محلی و پول ملی در مبادله تجاری با کشورهای آفریقایی و آسیایی تاکید کردند.

 

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/qxn4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا