آمارویژه

کاهش ۲ واحد درصدی رشد نقدینگی در تیر ۱۴۰۱

افت نرخ رشد نقدینگی در تیرماه امسال به رقم 37.4 درصد در حالی رقم خورده است که در تیرماه سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی 39.4 درصد بود و از شهریورماه با آغاز به کار دولت سیزدهم، روند کاهشی این نرخ مشهود بوده است.

بررسی آمار منتشر شده پیرامون متغیر‌های پولی در نخستین ماه تابستان سال جاری، نشان می‌دهد حجم نقدینگی در پایان چهارمین ماه سال، به 52501.4 هزار میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که نرخ رشد حجم نقدینگی در تیرماه در شرایطی به رقم 37.4 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل، کاهش یافته است.

وضعیت نقدینگی بر حسب عوامل موثر بر عرضه

جزئیات منتشر شده نشان می‌دهد در تیرماه امسال، خالص دارایی‌های خارجی سیستم بانکی به رقم 8511.6 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به تیرماه سال قبل، 26 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در تیرماه امسال با رشد 16.9 درصدی نسبت به تیرماه سال قبل، به رقم 5646 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری به رقم بیش از 2865 هزار میلیارد ریال در تیرماه امسال رسیده است که نسبت به تیرماه سال قبل، 49 درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، در بخش خالص دارایی داخلی مشاهده می‌شود که در اولین ماه تابستان امسال خالص دارایی داخلی به رقم 43989.8 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به تیرماه سال گذشته، 39.9 درصد بیشتر شده است.

وضعیت پایه پولی در پایان تیرماه 1401

تغییرات پایه پولی در اولین ماه تابستان 1401 نشان از رشد 26.2 درصدی پایه پولی نسبت به تیرماه سال گذشته و رسیدن به رقم 6530.3 هزار میلیارد ریال دارد. این در حالی است که رشد این متغیر در تیرماه سال گذششته و در آخرین ماه‌های کاری دولت دوازدهم به بالاترین رقم خود یعنی 42.6 درصد نیز رسیده بود که با شروع به کار دولت سیزدهم و با اتخاذ سیاست عدم استقراض از بانک مرکزی روند کاهشی را در پیش گرفت و همچنان این روند تداوم دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا