مطالبه گری

چند راهکار برای مبارزه با فساد اداری و اجتماعی

انقلاب اسلامی ایران به خاطر استقلال‌طلبی و ماهیت ضداستکباری خود، از بدو تولد با انواع توطئه‌های دشمنان این مرز و بوم مواجه بوده و طی سال‌های اخیر برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی و ایجاد تزلزل و بلکه تخریب مبانی اعتقادی و رفتاری جامعه، بر شدت هجمه آنها (با استفاده از ابزار و روش‌های مختلف، به‌ویژه از طریق فضای مجازی) افزوده شده است. از همین رو به‌نظر می‌رسد تشدید اقدامات برای مبارزه با فساد اداری و اجتماعی نه‌ تنها می‌تواند بخش عمده اقدامات آنها را خنثی و اعتماد عمومی را تقویت نماید، بلکه در کاهش و رفع ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی نیز مؤتر واقع شود.

مبارزه با فساد اداری و اجتماعی - قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

با توجه به تجارب سنوات گذشته بدیهی است که در شرایط فعلی، استفاده از شیوه‌های قبلی و بهره گرفتن از همان سبک و سیاق و با همان کمیت و کیفیت و سرعت نمی‌تواند به اندازه کافی تأثیرگذار باشد و لذا باید استفاده از ابزار و روشهای جدیدتر و کاراآمدتر در دستور کار مسئولین محترم سه قوه قرار گیرد.

برخی از مهمترین و مؤترترین ابزار و روشهای مبارزه با فساد اداری و اجتماعی:

 
– اصلاح نظام فرهنگی و آموزشی در همه بخش‌ها و موضوعات با تأکید ویژه بر بُعد تربیتی آن، به‌عنوان مهمترین عامل انسان‌سازی در جامعه. 

 
– اصلاح و بهینه‌سازی و اجرای دقیق، کامل، یکسان، قاطع و به موقع قوانین و مقررات در مورد همه افراد و در همه موارد و تمامی سطوح اعم از مسئول و غیرمسئول.

 
– پاکسازی نظام اداری از لوث وجود افراد و عناصر ناکارآمد، خائن و نفوذی در تمامی سطوح و همه بخش‌ها در همه قوای سه‌گانه.

 
– اجرای دقیق و کامل اصل شایسته‌سالاری با اتکاء بر نیروهای متخصص و متعهد موجود و تمرکز بر کادرسازی برای آینده. 

 
– بازنگری و کارآمدسازی نظام کنترلی و نظارتی در همه سطوح و تمامی بخش‌ها، با اولویت بر پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های اداری و اجتماعی.

 
– تسریع در ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی و نرم‌افزاری و استفاده از نرم‌افزار‌های رایانه‌ای برای انجام امور اداری با تأکید بر استفاده از اینترنت ملی.

 
– تسریع در شفاف‌سازی فراگیر و کامل در امور مختلف از جمله؛ فعالیت‌های مالی در همه سطوح و تمامی موضوعات اعم از دولتی یا خصوصی، شفاف‌سازی در مورد قراردادهای دولتی اعم داخلی و یا خارجی، شفاف‌سازی در مورد حقوق پرداختی به مدیران و مسئولین در همه سطوح، شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس و سایر موارد مشابه.

بدیهی است که دستیابی به این هدف مستلزم یک اقدام انقلابی و شجاعانه توأم با بررسی های دقیق و تهیه طرح‌های دقیق و حسابشده علمی و تجربی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا