آمار

۵۰ شرکت متخلف دولتی که به حساب واحد خزانه متصل نشدند؛ از آسکوتک تا مجتمع گاز پارس جنوبی

براساس الزامات قانونی در بند «الف» تبصره 7 قانون بودجه و بند «و» تبصره 19 قانون بودجه، همه شرکت‌ های دولتی موظف هستند حساب‌ های درآمدی و هزینه‌ ای خود را به حسابی که خزانه‌ داری کل کشور برای آنها تعیین کرده است، منتقل کنند.

براین اساس از مجموع 356 شرکت دولتی که در پیوست شماره 3 قانون بودجه تعیین شده، 306 شرکت به حساب واحد خزانه متصل شده‌اند، در این بین اما 50 شرکت دولتی همچنان از قانون تمکین نکرده‌اند.

پیگیری موارد عدم رعایت قوانین و مقررات از جمله عدم انتقال حساب‌ها به خزانه به‌عهده سازمان حسابرسی است و با توجه به اعلام خزانه‌ داری کل کشور این نهاد نیز در حال پیگیری موضوع است، البته این مسئله به دیوان محاسبات و دادستان‌کل کشور نیز اعلام شده است و این دستگاه‌ها نیز در حال پیگیری هستند.

فهرست شرکت‌های دولتی که ماده 39 قانون محاسبات را رعایت نکرده‌اند و وجوه درآمدی خود را به حساب شرکت نزد خزانه واریز نمی‌نمایند، به‌شرح زیر است:فهرست شرکت‌ های دولتی

گفتنی است، سازمان برنامه و بودجه نیز می‌تواند نقش مؤثری در این فرآیند داشته باشد.وقتی دستگاهی به سازمان برنامه و بودجه مراجعه می‌کند تا بودجه خود را دریافت کند، سازمان برنامه می‌تواند این الزام را برای آنها ایجاد کند تا حساب خود را نزد خزانه‌داری کل کشور باز کند. اگر سازمان برنامه و بودجه، بودجه را اختصاص دهد و فعالیت آن دستگاه در مسیر دیگری انجام شود، نمی‌توان آن را کنترل کرد.

محسن برزوزاده مدیرکل خزانه کشور پیش از این در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفته بود: 356 شرکت دولتی وجود دارد که به‌جز 50 شرکت دولتی که در پیوست شماره 3 قانون بودجه ذکر شده‌اند و آنها نیز باید حساب‌های خود را در خزانه‌داری کل مستقر می‌کردند، سایر دستگاه‌های دولتی به خزانه متصل شده‌اند. در خصوص این 50 شرکت به سازمان حسابرسی نامه زده‌ایم چرا که این سازمان متولی حسابرسی این شرکت‌ها است.

وی تصریح کرده بود: پیگیری موارد عدم رعایت قوانین و مقررات از جمله عدم انتقال حساب‌ها به خزانه به‌عهده سازمان حسابرسی است و در انتظار اعلام نتیجه آنها هستیم، البته این موضوع را به دیوان محاسبات و دادستان‌کل کشور نیز اعلام کردیم و این دستگاه‌ها نیز در حال پیگیری هستند. در گزارش تفریغ 4ماهه بودجه که دیوان محاسبات کشور تهیه کرده است نیز این موضوع به‌عنوان موارد تخلف ذکر شده است. امیدوار هستیم 50 شرکت باقی‌مانده نیز به سایر شرکت‌ها که از قانون تمکین کردند، بپیوندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا