اقتصاد بین الملل

احمقانه بودن جدایی اقتصاد آمریکا از چین

به نقل از راشاتودی، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، طی سخنرانی در بنیاد دیچلی انگلیس در منطقه آکسفورد شایر گفت: بدتر کردن روابط با چین برای آمریکا منطقی نیست؛ چراکه از نظر اقتصادی دو کشور به شدت به هم وابسته هستند.

به گفته این مقام آمریکایی؛ چین تنها کشور در جهان است که هم به دنبال تغییر در شاکله نظام بین‌المللی است و هم به دنبال افزایش قدرت فنی، نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود است.

وی توصیه کرد به‌جای فاصله گرفتن از چین، واشنگتن باید روی تنوع‌بخشی به چرخه نیازهای خود متمرکز شود.

محدود کردن صادرات محصولات الکتریکی به چین

برنز گفت: در دنیای امروز هیچ کشوری دوست ندارد در حوزه‌های مواد معدنی مهم و فناوری تحت سلطه یک کشور دیگر قرار گیرد.

به خاطر اعمال برخی تحریم‌های اقتصادی علیه چین توسط واشنگتن با هدف جلوگیری از توسعه فناوری در این کشور، روابط واشنگتن ـ پکن طی ماه‌ها و سال‌های اخیر رو به تیرگی گذاشته است.

طی چند ماه گذشته آمریکا صادرات برخی محصولات الکترونیکی به چین را هم محدود کرده و برخی شرکت‌های این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در فهرست سیاه خود قرار داده است.

اعمال اقداماتی علیه محدودیت های آمریکا توسط چین

این هفته هم خبر رسیده که واشنگتن می‌خواهد محدودیت بیشتری در صادرات قطعات الکترونیکی به چین اعمال کند؛ چراکه معتقد است از این قطعات در توسعه فناوری هوش مصنوعی در چین استفاده می‌شود. چین هم در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرده که اقدامات مقابله‌ای لازم علیه واشنگتن اعمال خواهد کرد.

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/ness

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا