دسته‌بندی نشده

ترافیک صادرات کالا از مسیر دریای مازندران

مازندران ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و این موضوع نشان دهنده قابلیت مازندران در صادرات این محصولات است. در سبد تولید محصولات کشاورزی استان، محصولاتی همچون برنج، مرکبات و محصولات تازه کشاورزی در زمره کالاهای پرطرفدار در آن سوی مرزها محسوب می شود و در این میان، مصنوعات ساخته دست هنرمندان مازنی مانند فرش دستباف با توجه به اصالت در رنگ و نقش آنها و همچنین محصولات دانش بنیان استان در حوزه برق و الکترونیک و گیاهان دارویی و دیگر موارد مشتریان ویژه ای در آن سوی مرزها دارد.

برای این منظور پیشتر استاندار مازندران حمل و نقل دریایی بویژه از طریق بندر امیرآباد را یک امکان مناسب برای صادرکنندگان دانست که می بایست برخی از خدمات را در این حوزه تسهیل کنیم تا شاهد روند توسعه صادرات محصولات استان باشیم. ‌ دولت سیزدهم با سرمایه گذاری و طرح های تشویقی برای صنایع تبدیلی و فرآوری زمینه ارتقاء محصولات صادراتی را فرام کرده است و از طرف دیگر با شناسنامه دار کردن اراضی تولیدی دغدغه های بهداشتی کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی از استان مازندران را مد نظر قرار داده است که این موارد زمینه رونق صادرات استان مازندران را از طریق بندر امیر آباد افزایش داده است.

استاندار مازندران به همراه تیم اقتصادی که در دو ماه گذشته در سفر به روسیه گره های گمرکی زیادی را باز کردند و در حال حاضر تخلیه کشتی ها در بنادر روسیه از شش ماه به ۴۸ ساعت کاهش یافته است با توجه به پایان برداشت محصول برنج و شروع مرکبات در این استان بهار صادرات مازندران فرا رسیده که در این راستا نماینده عالی دولت خواهان استقرار کشتی های تجاری جدید در بزرگترین بندر مازندران می باشد.

استقرار ۲ فروند کشتی در بندر امیر آباد یک ضرورت

۱۲۰ قلم کالای صادراتی مازندران با محوریت مرکبات، کیوی و برنج به بازار روسیه عدف گذاری شده است که مازندران می تواند بعنوان دروازه صادرات به روسیه و کشورهای منطقه هم باشد.

استاندار مازندران در دیدار با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار بیان داشت: استقرار دو فروند کشتی جدید برای تسهیل در صادرات مازندران یک ضرورت جدی است.

سید محمود حسینی پور اضافه کرد: ساماندهی بازار کیوی، برنج و همچنین دغدغه های مرغداران از اولویت های ما محسوب می شود که باید با رونق صادرات این موراد را ساماندهی کنیم.

در این نشست علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی قول مساعد داد که ۲ فروند کشتی به زودی در بندر امیر آباد بهشهر مستقر و در این راستا دغدغه های کشاورزان در بخش های مختلف تولیدی برطرف شود.

مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

 

 

 

لینک کوتاه:                    https://fesadsetiz.ir/olpl

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا