اقتصاد بین الملل

تغییر مسیر نفت روسیه از اروپا به آسیا

به گزارش از راشاتودی، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، کشورش در سال جاری مسیر بیش از 60 درصد صادرات نفت و محصولات نفتی‌اش را از اتحادیه اروپا به آسیا تغییر داده است.

نواک توضیح داد، از 220 میلیون تن نفت خام و فرآورده های نفتی که قبلا به مقصد اتحادیه اروپا ارسال می‌شد، ۱۴۰ میلیون تن به سمت آسیا تغییر مسیر داده شده است.

وی افزود، حدود 80 تا 90 میلیون تن همچنان به سمت غرب می‌رود.

متنوع کردن نفت روسیه

روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب و پس از اینکه اتحادیه اروپا از دریافت نفت این کشور از طریق دریا خودداری کرد، (منابع) عرضه نفت خود را متنوع ساخته است.

این اتحادیه و گروه هفت و استرالیا، برای نفت روسیه سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه تعیین کرده‌اند که از 5 دسامبر اعمال شده است. اتحادیه اروپا همچنین تحریم بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا را نیز اجرای کرده است. این تحریم قبلا توسط انگلیس، کانادا، ژاپن و امریکا انجام شده است؛ این کشورها پس مدتی این محدودیت‌ را برای فرآورده‌های نفتی این کشور نیز اعلام کردند.

تقویت نفت اتحادیه اروپا از طریق روسیه

معاون نخست‌وزیر روسی نیز گفته بود، حدود یک پنجم کل صادرات نفت این کشور از اروپا به سایر بازارها، بیشتر هند و چین تغییر مسیر داده است و روسیه حدود یک سوم از عرضه گازش به اتحادیه اروپا را نیز کم کرده است.

چند روز پیش هم بلومبرگ طی گزارشی نوشت، اتحادیه اروپا، با وجود تحریم‌ها همچنان اقتصاد خود را با نفت روسیه تقویت می‌کند. کشورهای عضو این اتحادیه اکنون می‌گویند که به خرید سوخت تحریمی (روسیه) از طریق هند ادامه می‌دهند.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/um53

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا