اقتصاد بین الملل

تغییر مسیر کل صادرات نفت روسیه از اروپا به آسیا

به نقل از رویترز، الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه امروز گفت، اوپک پلاس متشکل از تولیدکنندگان بزرگ نفت همچنان یک ابزار موثر در بازارهای جهانی نفت است.

به نوشته این گزارش، سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم‌پیمانانش نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس، از سال 2016 به دنبال هماهنگ کردن اقدامات خود در بازارهای جهانی نفت هستند.

کاهش تولید نفت در عربستان

پس از اینکه قیمت نفت در ماه مارس به 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت و کمترین رقم در 15 ماه گذشته به شمار می‌رفت، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، اوایل ماه جاری میلادی، کاهش تولید بیشتر نفت خود را به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز اعلام کردند.

نوآک گفت، این گروه قیمت نفت را تنظیم نمی‌کند، بلکه از نزدیک توازن عرضه و تقاضا را رصد می‌کند.

اهمیت بسیار در مورد منافع صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان

معاون نخست‌وزیر روسیه که در رویدادی در مسکو سخن می‌گفت، ادامه داد: «ما نمی‌گوییم که قیمت‌ها را تنظیم می‌کنیم. اینکه ما در مورد نیاز به تعادل میان منافع صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنیم، بسیار اهمیت دارد.»

وی افزود، اگر اوپک پلاس به دنبال افزایش قیمت نفت خام بوده، این امر به سود تولیدکنندگانی بود که نفت ارزان‌تری عرضه می‌کردند.

الکساندر نوآک توضیح داد: «از اینرو، بحث رقابت است، موضوع چگونگی فعالیت در بازار است؛ ایجاد توازن میان سایر منابع انرژی رقابتی و تضمین عملکرد پایدار این صنعت است.»

نفت،منبع اصلی درآمدهای بودجه‌ای دولت

این مقام روسی همچنین خاطرنشان کرد، بخش انرژی روسیه، منبع اصلی درآمدهای بودجه‌ای دولت، با موفقیت با تحریم‌های شدید غرب که پس از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه 2022 اعمال شد، کنار آمده است.

وی افزود، حدود یک پنجم کل صادرات نفت روسیه از اروپا به سایر بازارها، بیشتر هند و چین تغییر مسیر داده است. روسیه همچنین حدود یک سوم از عرضه گاز به اتحادیه اروپا را کاهش داده است.

 

 

لینک کوتاه:        https://fesadsetiz.ir/7h6m

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا