اقتصاد بین الملل

تنش بین آمریکا و چین دربحث دلارزدایی

از وبگاه بیت‌کوین، کارشناسان بانک جِی پی مورگان پیش‌بینی می‌کنند با وقوع «دلارزدایی جزئی»، یوان چین به تدریج نقشی با اهمیت‌تر در تجارت جهانی ایفا ‌کند.

کارشناسان جِی پی مورگان به سرپرستی جَن لویز (Jan Loeys) و جویس چانگ (Joyce Chang) در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، توضیح دادند:

اگر تنش‌های آمریکا و چین تشدید شود و چندپارگی بیشتری به وقوع بپیوندد، احتمالاً «جهانی‌زدایی» در تجارت و امور مالی رخ خواهد دارد. جهانی‌زدایی در امور مالی، ممکن است به دلارزدایی منجر شود.

تلاش برای مدیریت بدهی ملی آمریکا

این کارشناسان ضمن بیان اینکه عامل اصلی که احتمال دارد سلطه دلار را به خطر بیندازد، ناکارآمدی سیاسی در داخل آمریکا است، هشدار دادند که این ناکارآمدی ممکن است مانع از تلاش برای مدیریت بدهی ملی شود و دولت را از تثبیت اقتصاد در زمان بحران بازدارد.

آمریکا به تازگی در آخرین لحظه از نکول تعهدات بدهی خود جلوگیری کرد؛ زیرا سیاستمداران بر سر محدودیت سقف بدهی با هم اختلاف داشتند.

کارشناسان جِی پی مورگان ضمن تأکید بر خطر بالقوه ناشی از تشدید رقابت بین آمریکا و چین، آن را به عنوان جنگ سرد دوم احتمالی توصیف کردند.

کاهش محدودیت‌های سرمایه و ارتقای نقدینگی بازار

آن‌ها خاطرنشان کردند که اصلاحات اقتصادی جاه‌طلبانه چین، که شامل اقداماتی مانند کاهش محدودیت‌های سرمایه و ارتقای نقدینگی بازار است، ممکن است سلطه دلار را از بین ببرد.

کارشناسان جِی پی مورگان همچنین هشدار داده‌اند که دور شدن از دلار آمریکا یا وارد شدن شوک‌های بی‌ثبات‌کننده به ارزش آن، احتمالاً عواقبی گسترده در چندین طبقه دارایی خواهد داشت. آن‌ها خاطرنشان کردند که این موضوع ممکن است به کاهش ارزش دلار، کاهش ضرایب سهام و افزایش بازده اوراق قرضه منجر شود.

جایگزینی یوآن چین به جای دلار

دلار ممکن است سلطه خود را از دست بدهد؛ اما کارشناسان معتقدند که بعید است تا یک دهه آینده یک جایگزین کامل به عنوان ارز ذخیره اولیه برای آن پیدا شود.

کارشناسان مختلف، از جمله پل گرونوالد (Paul Gruenwald)، اقتصاددان اِس اَند پی گلوبال، کاهش بالقوه سلطه دلار را پیش‌بینی کرده‌اند.

پل کروگمن (Paul Krugman)، برنده جایزه نوبل اقتصاد نیز به تازگی اظهار کرده است که سلطه دلار برای همیشه ادامه نخواهد یافت، اما او تردید دارد که یوان چین بتواند جایگزین دلار شود.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/xggw

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا