اقتصاد بین الملل

تک قطبی بودن دوری از دلار با عبور از جهان

به نقل از الجزیره، «نوریل روبینی»، اقتصاددان و استاد دانشکده بازرگانی استرن در دانشگاه نیویورک در جریان نشست‌های مجمع اقتصادی قطر  پیش‌بینی کرد که تورم جهانی به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و دور شدن از جهانی شدن به افزایش خود ادامه خواهد داد و کاهش تورم با سرعت لازم اتفاق نخواهد افتاد.

روبینی با بیان اینکه عواملی وجود دارد که امکان رشد اقتصادی را کاهش داده و نرخ تورم را افزایش می‌دهد، گفت: این عوامل شامل شوک‌های منفی و تأثیرات ژئوپلیتیکی و همچنین پیامد تغییرات آب و هوایی بر بحران انرژی، افزایش قیمت مواد غذایی و جنگ‎های سایبری است.

وی با اشاره به اینکه جهان در مواجهه با تغییرات ژئوپلیتیکی نیازمند ایجاد جوامع تاب آور است، بر تزریق سرمایه گذاری‌های بلندمدت برای دستیابی به رشد و مقابله با تورم تاکید کرد.

دلار آمریکا حفظ ارزش معاملات تجاری

برخی کشورها امکان مقابله با تورم و کمبود ذخایر خود را در رهایی از دلار و روی آوردن به معامله با ارزهای محلی می‌بینند که ممکن است به کاهش تقاضای بالای این ارز سبز کمک کند.

روبینی با بیان اینکه دلار آمریکا معمولا برای حفظ ارزش و تسویه معاملات تجاری استفاده می‌شود، گفت که ایالات متحده باید تغییرات بازارهای مالی جهانی را در نظر بگیرد تا دلار آمریکا را به ارزی با پشتوانه دارایی تبدیل کند.

حذف دلار توسط کشورهای دنیا

روبینی در عین حال توضیح داد که دور شدن از دلار با حرکت از دنیای تک قطبی به دنیای چندقطبی محقق خواهد شد، زیرا برخی کشورها ارز آمریکا را به عنوان ارز ذخیره کنار خواهند گذاشت، اما این کار مستلزم زمان است.

روند دلار‌زدایی که از سال ۲۰۱۱ توسط چین و روسیه آغاز شد، به تازگی در دستور کار اقتصاد‌های نوظهوری نظیر هند، برزیل، اندونزی، عربستان و امارات قرار گرفته است و این کشور‌ها فرایند جایگزینی دلار با ارز‌های محلی به خصوص یوان را در روابط تجاری خود آغاز کرده‌اند.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/hovv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا