اقتصاد بین الملل

درآمد میلیاردی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان‌

به گزارش از گاردین، آمارها حاکی از آن است که 10 صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری در جهان از محل افزایش قیمت مواد غذایی به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین مجموعاً 2 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

این صندوق‌ها در حوزه خرید و فروش کالاهای اساسی با هدف کسب سود فعالیت می‌کنند.

رشد صندوق های سرمایه گذاری

مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد که درآمد این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست سال گذشته نسبت به بازه‌های مشابه در پنج سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

اولیور دی‌شاتر، گزارشگر سازمان ملل در حوزه حقوق بشر و فقر مطلق، می‌گوید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بزرگتر شدن حباب قیمت مواد غذایی در جهان کمک کردند و باعث شدند تا قیمت‌ها بالا بروند و این مسئله موجب شده تا سطح گرسنگی در کشورهای فقیر جهان افزایش یابد.

سود دلالان از گرسنگی مردم

وی معتقد است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دلالان از گرسنگی مردم و بدتر کردن اوضاع سود کرده‌اند.

این مقام سازمان ملل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به انباشت عامدانه کالاهای اساسی و غلات تنها با هدف کسب سود از محل افزایش قیمت آنها متهم کرده است.

کارشناسان می‌‌گویند: شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی هم از بحران اوکراین سود برده‌اند.

سود چند برابر شرکت های مواد غذائی

محاسبات نشان می‌دهد که 20 شرکت بزرگ تولیدکننده مواد غذایی در جهان طی دو سال گذشته 53.5 میلیارد دلار از محل افزایش قیمت‌ها سود کرده‌اند.

در دو سال گذشته در گام نخست به خاطر شیوع کرونا و در گام بعدی به خاطر درگیری نظامی در اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان افزایش داشته است.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/clqc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا