مالیات

حمایت دولت سیزدهم از تولید با فشار بر فرارهای مالیاتی

نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ درصد در سال جاری و ۵واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است و در مقابل با سیاست ها و عبور از نظام مالیاتی سنتی به سمت هوشمند سازی گلوگاه های فساد فراریان مالیاتی بسته شده است.

در طول دوره دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد و برخوردهای قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت برای استیفای حقوق مردم صورت گرفته است.

برنامه ها و اقدامات گسترده‌ای به صورت کلی و جزیی در سازمان امور مالیاتی کشورصورت گرفته است تا با تاکید بر عدالت محوری و کاهش نرخ مالیات از واحدهای تولیدی، فرارهای مالیاتی شناسایی شود.

سازماندهی واحدهای اجرایی بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی

تقویت ساختاری مبارزه با فرار مالیاتی، سازماندهی مجدد واحدهای اجرایی بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در ادارات کل کشور و راه اندازی سامانه های مختلف نظامند از مهمترین این برنامه هاست.

در همین راستا تعدادی از شرکت‌ها و معامله‌های صوری و مجازی به محلی برای پول‌شویی و فرار مالیاتی تبدیل شده بود شناسایی و ساماندهی شدند. در همین راستا تهیه پیش نویس دستورالعمل نحوه شناسایی و مقابله با شرکت‌های مشکوک به کاغذی و معاملات صوری، تعامل با دبیرخانه ستاد هماهنگی و مبارزه با مفاسد اقتصادی جهت تصویب مصوبه پیشگیری و شناسایی شرکت‌های کاغذی و تعیین وظایف سایر دستگاه‌های اجرایی در این خصوص، استخراج اطلاعات مربوط به معاملات ثبت شده در سامانه صورت‌معاملات فصلی انجام شده است.

تاکید بر تقویت بر ارتقا سامانه دریافت، پالایش و بارگذاری ریز تراکنش‌های بانکی و انتقال سیستمی پرونده‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی مشکوک بین ادارات امور مالیاتی صورت گرفته است که در سال گذشته از محل کنترل تراکنش‌های بانکی مشکوک نزدیک بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق تشخیص مربوط به مؤدیان دارای فرارهای مالیاتی صادر شده است.

شناسایی فرارهای مالی در قالب شرکت های صوری و کاغذی

سازمان امور مالیاتی کشور در جهت اخذ مالیات عادلانه، تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل را مورد رصد و بررسی قرار می‌دهد و بر اساس میزان درآمد، مالیات را اخذ می‌کند. در همین راستا هر گونه کارت به کارت کردن و یا دریافت وجه نقد و انتقال آن به حساب مورد در جهت فرار از مالیات، پیگیری می شود و زیر تیغ رصد بانک مرکزی و نظام مالیاتی است.

راه اندازی سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی که در دولت های گذشته راکد مانده بود در این دولت راه‌اندازی شد. بر این اساس هر گونه خدمات و معامله‌ها در این سامانه ثبت و صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود.

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ شرکت به سامانه مؤدیان برای صدور صورتحساب اضافه می‌شوند. تعداد صورتحساب‌هایی که تا به امروز در سامانه مؤدیان صادر شده بالغ بر ۲۵۰ میلیون و تعداد مؤدی صادرکننده صورتحساب نیز بالغ بر ۲۲ هزار شرکت است.

راه اندازی سامانه مودیان و قانون پایانه های فروشگاهی

در دولت سیزدهم، با شناسایی ۲ میلیون و ۹۱۵ مؤدی جدید ، تعداد مودیان به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است. آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می دهد در سال ۱۴۰۱ تعداد مؤدیان مالیاتی با ۵۲.۴ درصد (معادل یک میلیون و ۵۳۰ هزار نفر) افزایش به ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر رسید. همچنین در سال ۱۴۰۲ تعداد مؤدیان مالیاتی با ۲۰.۳ درصد رشد به ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیده است که بر این اساس تعداد مؤدیان مالیاتی ۸۳.۵ درصد رشد داشته است.

هدف از شناسایی مودیان جدید و فرارهای مالیاتی، عدالت محوری در اخذ مالیات و ایجاد یک درآمد پایدار و غیر تورمی برای مدیریت بخش‌های مختلف کشور است. پرداخت مالیات نه تنها باعث درآمد پایدار دولت می شود بلکه در سطح رفاه عمومی و آسایش مردم است و بسیاری از پروژه‌های عمرانی، بیمارستان‌ها و نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی است که توسط مردم پرداخت می‌شود.

فالان اقتصادی در کنار عموم مردم نیاز است تا با کمترین زمان و هزینه بتوانند به تکالیف مالیاتی خود عمل کنند در همین راستا امسال از سوی سازمان امور مالیاتی دستورالعمل تبصره ۱۰۰ با همراهی اصناف تهیه شد و قبل از ابلاغ دستورالعمل، پیشنهادات اصناف به پیش نویس الحاق و نظرات آن‌ها در این دستورالعمل اعمال شد.

طبق آخرین گزارش ها امسال مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف صفر مطلق بود و متوسط مالیاتی که در سال ۱۴۰۲ برای عملکرد ۱۴۰۱ از اصناف و مشاغل گرفته شد، ۵میلیون تومان بوده است. صنف پزشکان بیشتر از بقیه اصناف و مشاغل مالیات پرداخت کرده اند، حدود ۳۵ میلیون تومان در سال متوسط مالیات پرداختی پزشکان طبق تبصره ماده ۱۰۰ بوده است.مالیات پرداختی سایر اصناف طبق اطلاعات فرم تبصره ماده ۱۰۰ به ترتیب، داروخانه‌ها حدود ۲۲ میلیون تومان، طلا و جواهر حدود ۱۰ میلیون تومان، نمایشگاه اتومبیل حدود ۱۰ میلیون تومان، مشاوران حقوقی حدود ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان، بنگاه‌های املاک حدود ۴ میلیون تومان، آرایشگاه زنانه حدود ۲ میلیون تومان بوده است.

همچنین در حوزه اینفلوئنسرها، برای بالغ بر ۵۰۰ نفر، پرونده مالیاتی تشکیل شده است. بالغ بر ۱۲۰ نفر از آنها، اظهارنامه مالیاتی ارائه داده‌اند. مالیات ابرازی آنها حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، اما تشخیص مالیات این افراد، توسط سازمان امور مالیاتی بیشتر از ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

ثبت رکورد درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم

تحلیل وصول مالیات در طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ نشان می دهد که این رقم از ۱۹۲ هزار میلیارد تومان بالاتر نرفته بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم وصول مالیاتی دوچندان شد به‌گونه‌ای که کل وصول درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰، ۳۰۵ هزار میلیارد تومان بوده است و ۴۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۱ وصول شد.

میزان رشد درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۵۹ درصد بوده است. همچنین رشد درآمدهای مالیاتی در ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۴ درصد است.

همچنین از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۲۱۶ هزار میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومان درآمدهای مالیاتی وصول شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۳ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان بود، رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این آمار و ارقام نشانگر عزم جدی دولت سیزدهم در حمایت از بخش تولید و افزایش درآمدهای پایدار دولت با تاکید بر فرارهای مالیاتی است.

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/1oo6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا