اقتصاد بین الملل

پیوستن مصر به بریکس و رهایی از سلطه دلار

 به نقل از اسپوتنیک، محمد عبدالحمید، معاون کمیته امور اقتصادی در پارلمان مصر گفت که پیوستن رسمی مصر به سازمان بریکس گامی بزرگ و مهم است و نشان دهنده تلاش‌های بزرگ رهبری سیاسی این کشور است.

عبدالحمید  افزود: الحاق مصر به بریکس کمک اقتصادی بسیار مهمی برای این کشور به شمار می‌رود، زیرا در زمره قدرت‌های اقتصادی این سازمان خواهد شد که شامل پنج کشور مهم جهان می‌شود و مصر یک ارزش افزوده برای بریکس محسوب می‌شود.

عبدالحمید با توجه به پیامدهای اقتصادی الحاق مصر به بریکس گفت: این اقدام فشار بر دلار را کاهش می‌دهد، زیرا قرار است معاملات فیمابین آنها هم با ارز واحد تعیین شده از سوی بریکس یا ارزها محلی کشورهای عضو بریکس انجام شود تا از پرداخت دلاری فاصله گرفته شود.

الحاق مصر به بانک توسعه بریکس

وی تاکید کرد که از جمله جنبه‌های بهره مندی از این فرصت، الحاق مصر به بانک توسعه بریکس است به طوری که در آن سهام خواهد داشت که تاثیر مثبتی بر اقتصاد مصر خواهد داشت.

معاون کمیته امور اقتصادی در پارلمان مصر معتقد است که الحاق قاهره به بریکس به خارج شدن مصر از تحت هژمونی جهان تک قطبی  و سلطه دلار کمک می کند که فشار بزرگی بر اقتصاد مصر وارد کرده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر  نیز در واکنش به دعوت مصر برای پیوستن به عضویت در بریکس تاکید کرد که مصر رابطه نزدیکی با کشورهای بریکس دارد.

دستیابی به اهداف گروه بریکس با تقویت همکاری اقتصادی

رئیس جمهور مصر گفت: ما به اعتماد کشورهای بریکس و دعوت از مصر برای پیوستن به آن از ژانویه (ژانویه) ۲۰۲۴ مفتخریم. ما آرزوی ادامه همکاری و هماهنگی با کشورهای بریکس در دوره آتی را داریم و همچنین مشتاقانه منتظر همکاری با پنج کشور دیگر هستیم که برای پیوستن به این گروه دعوت شده‌اند.

رئیس جمهور مصر بر تلاش مشترک برای دستیابی به اهداف گروه بریکس با تقویت همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو تاکید کرد.

وی با مهم برشمردن اقدام مشترک برای تقویت صدای کشورهای جهان جنوب در چالش ها و مسائل مختلف توسعه‌ای که با آن روبرو هستند، بر لزوم همکاری برای حمایت از حقوق کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

کنار گذاشتن تدریجی دلار در پرداخت‌های بین‌المللی

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست سران بریکس که طی دو روز گذشته برگزار شد خبر داد که این گروه از ۶ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین برای عضویت به عنوان اعضای جدید به گروه بریکس دعوت کرد.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای کنونی گروه بریکس هستند و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است.

چندی قبل، «پل ماشاتیله» معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفته بود کشورهای عضو «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) ایده کنار گذاشتن تدریجی دلار در پرداخت‌های بین‌المللی را به نفع پول‌های ملی مطرح می‌کنند که موضوع بحث در اجلاس ژوهانسبورگ خواهد بود.

 

 

 

لینک کوتاه:                    https://fesadsetiz.ir/9ml4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا