اقتصاد بین الملل

کمبود برق در مصر با قطع کامل صادرات گاز

به نقل از المصری الیوم، سامح الخشن، سخنگوی نخست وزیری مصر اعلام کرد که واردات گاز طبیعی مصر از سرزمین‌های اشغالی در ماه جاری به صفر رسیده است.

این موضوع در بیانیه‌ای از سوی دفتر نخست وزیری مصر، در پی افزایش دفعات قطعی برق در این کشور، همزمان با افزایش دما، توضیح داده شد.

الخشن تصریح کرد: افزایش دوره قطعی برق در کشور مصر که از روز شنبه آغاز شد، ناشی از افزایش محسوس دما نسبت به مدت مشابه سال قبل است که به نوبه خود منجر به افزایش چشمگیر مصرق برق شده است.

بستن میدان گازی تامار رژیم صهیونیستی

وی تصریح کرد: افزایش مصرف برق همزمان با کاهش مقادیر گاز عرضه شده از خارج از کشور از 800 میلیون فوت مکعب گاز در روز به صفر است.

مصر تنها گاز طبیعی را از سرزمین های اشغالی وارد می‌کند که میانگین آن بین 800 تا 880 میلیون فوت مکعب در روز است، اما با شروع جنگ در نوار غزه و پس از بستن میدان گازی تامار رژیم صهیونیستی، عرضه برای مصرف محلی در مصر متوقف شد.

الخشن افزود: به منظور اطمینان از ادامه فعالیت ایمن شبکه سر اسری برق، بارها تا بازگشت دما به حد نرمال کاهش یافته و پس از آن شرایط به حالت قبل باز می گردد.

‌شرکت آمریکایی شورون که از میدان گازی تامار در آب‌های ساحلی سرزمین‌های اشغالی در دریای مدیترانه بهره برداری می‌کند، در نهم اکتبر (17 مهر 1402) اعلام کرد که عملیات تولید گاز طبیعی از این میدان را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

تلاش‌های تل‌آویو برای افزایش درآمدهای مالی

شورون اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های امنیتی در این سکوی گازی، دستورالعمل‌هایی را از اسرائیل دریافت کرده است تا تولید گاز طبیعی در میدان تامار را متوقف کند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی در آگوست گذشته از افزایش صادرات گاز طبیعی به مصر از میدان تامار در دریای مدیترانه به عنوان بخشی از تلاش‌های تل‌آویو برای افزایش درآمدهای مالی و تقویت روابط با قاهره خبر داده بود، بدون  اینکه رقمی  درباره این میزان افزایش ارائه دهد.

گزارش‌های مطبوعات مصر حاکی از آن است که دولت  این کشور، مدت قطعی برق را به جای یک ساعت اخیر در برخی مناطق به دو ساعت در روز یا بیشتر افزایش داده است، بحرانی که از ابتدای تابستان با افزایش مصرف انرژی با توجه به افزایش دمای هوا ادامه یافته است، همزمان با کمبود سوخت در دسترس برای کار نیروگاه ها که ناشی از چالش‌های کمبود ارز خارجی است که مصر از آن رنج می‌برد.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/xwlj

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا