اخبارمبارزه با فساد

“کوروش کمپانی” از کجا سبز شد؟

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ، در روزهای اخیر ماجرای کلاهبرداری صدها میلیارد تومانی یک واردکننده و عرضه کننده آیفون حواشی زیادی به همراه داشته است.

نگاهی به سوابق این مجموعه نشان میدهد کوروش کمپانی در ابتدا خود را بزرگترین مرجع تعمیرات موبایل در ایران معرفی کرده و در یک سال گذشته اقدام به پیش فروش و واردات موبایل با شعار حذف واسطه ها و عرضه آیفون 20 میلیون تومانی کرده بود.

 

ماجرای عرضه آیفون 13 از حدود یک سال قبل به چالش بازار 3 میلیارد دلاری ایران تبدیل شده، در آن مقطع مقرر شد تا ضمن ممنوعیت ورود آیفون 14 به بالا، واردات موبایلهای بالای 600 دلار (از جمله  آیفون13 ) صرفا از طریق رویه رانتی واردات در مقابل صادرات خود انجام شود.

 

این موضوع منجر به ورود بازیگران ناشناخته و احتمالا فرصت طلب به بازار آیفون و سایر موبایلهای لوکس شد. مدتی بعد واردات آیفونهای 14 و بالاتر به صورت کلی ممنوع گردید و حالا مشخص شده با وجود خارج شدن آیفون 13 از خط تولید نزدیک به یک میلیارد دلار از این مدل وارد کشور شده است.

عدم اجرای قانون و سودهای بادآورده صدها واردکننده آیفون

 

با پیگیریهای رسانه ای مختلف در میانه سال، معاونت سازمان توسعه تجارت به موضوع ساماندهی بازارموبایل ورود کرده و به صورت رسمی اعلام کرد که بحث واردات گوشیهای رفرش و ریپک در ماههای اخیر شدت گرفته و این موضوع نتنها به منابع ارزی کشور لطمه میزند بلکه مصرف کننده را نیز با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد.

 

در فضای غبار آلود ایجاد شده ناشی از عدم اجرای قوانین مرتبط با ارائه خدمات رسمی و معتبر مطابق قوانین کشور، شاهد فعالیت صدها شرکت در زمینه واردات آیفون هستیم که از مسیر تحولات ارزی یکی دو سال اخیر سودهای قابل توجهی نیز برای شرکتهای سودجو ایجاد شده است.

 

بر این اساس با وجود هشدارهای مختلف در خصوص بازار بدون متولی از محل عدم ارائه خدمات پس از فروش رسمی از یک سو و همچنین گسترش رویه رانتی واردات در مقابل صادرات خود حالا شاهد بزرگترین پرونده کلاهبرداری از مردم با وعده عرضه آیفون 20 میلیون تومانی هستیم.

 

از ابتدای سال با وجود گزارشهای مستند رسانه ای شاهد افزایش ورود آیفونهای رفرش و ریپک به کشور برای رفع تعهد ارزی با قیمت بازار آزاد بودیم اما هیچ اقدام محدود کننده ای در این رابطه دیده نشد.

ریشه رشد قارچ گونه بی نام نشان ها مرتبط با صدور انبوه مجوز تعمیرات در سال 1397 است

 

از سال 1397 به این سو؛ در سایه عدم اجرای قوانین مرتبط با خدمات رسمی پس از فروش موبایل در کشور مجوزهای متعدد برای حوزه تعمیر و خدمات بدون ارتباط با شرکتهای اصلی صادر شده است. در یکی دو سال اخیر همزمان با نظارت ناکافی و رونق گرفتن رویه های رانتی وارداتی، شرکتهایی بی نام و نشان مثل کوروش کمپانی وارد حوزه واردات آیفون شده‌اند. در نهایت نیز در یک سال اخیر مرزهای سود جویی در این وارد مرزهای جدیدی شد و سازوکارهای کلاه برداری پانزی از طریق پیش فروش آیفون راه افتاد.

 

باید به این نکته توجه کرد که در حالی شاهد فروش گسترده آیفون‌های آمریکایی در کشور هستیم که در عمل به دلیل اینکه بخشی از این تلفن‌های همراه رفرش و ریپک هستند، هیچگونه خدمات پس از فروش یا گارانتی و همچنین تامین بلند مدت قطعات مشمول آنها نمی‌شود و همین مسئله مصرف‌کنندگان را به دردسر انداخته است.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/wkwi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا