اقتصاد بین الملل

ایجاد بازار مشترک اسلامی

غلامحسین شافعی در این نشست که در حاشیه چهاردهمین اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه تشکیل شد، افزود:‌ بنا بر پیش‌بینی‌ها، جهان در آینده با بحران سه‌گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه خواهد شد.

اما ذخایر انرژی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا به حدی است که می توانند سالیان متمادی نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را تامین کنند.

وی که سرپرستی هیات بخش خصوصی ایران در کازان فروم ۲۰۲۳ را برعهده دارد ادامه داد: عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصل‌خیز و قابل کشت برخوردار هستند از این رو کشورها نیازمند به غذا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های کشت و صنعت این کشورها، آینده مواد غذایی خود را تضمین کنند.

ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ سال آینده 

رئیس اتاق ایران اظهار داشت: موضوع مهمی که در گذشته نیز بسیار در مورد آن صحبت شده و در شرایط فعلی سازمان باید به آن توجه کند، ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ سال آینده است که با عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورها اسلامی و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند آینده سازمان را متحول کند.
شافعی اظهار کرد: کارشناسان روی طرح بازار اسلامی بررسی‌های لازم را داشته اند و بهره‌گیری از تجربیات و مطالعات این کارشناسان می‌تواند راهگشا باشد.

هموار کردن مسیر فعالیت ها توسط دولت‌ها

رئیس اتاق ایران همچنین در نشست خبری گفت‌وگوی تجاری ایران و روسیه در کازان در پاسخ به خبرنگار روس در مورد کمک‌های دولتی برای توسعه تجارت دو جانبه، گفت: در کار تجارت و روابط اقتصادی، دولت‌ها فقط باید مسیر را هموار کنند و مشکلات را برطرف سازند؛ اما حرکت اصلی باید توسط بخش خصوصی انجام شود و فعالان بخش خصوصی هیچ انتظار دیگری از دولت‌ها ندارند.
وی ادامه داد: آنچه دیروز در ملاقات با رئیس جمهوری تاتارستان برای ما بسیار امیدوارکننده بود، اعتقاد شدید او به این مساله بود که دولت جز در هموارسازی مسیر و رفع موانع، نباید در کار تجار دخالتی داشته باشد.
شافعی تاکید کرد: در شرایط موجود از دولت‌ها می خواهیم به زیرساختهای آینده تجارت دو جانبه توجه کنند تا تجارت دو جانبه در مسیر ترقی، با اختلال مواجه نشود.
رئیس اتاق ایران در پاسخ به خبرنگاری که درباره بهترین و سریع‌ترین مسیر برای تجارت ایران و روسیه پرسیده بود، گفت: شاید بهترین مسیر پیش روی روسیه برای تجارت با ایران و کشورهای همسایه ایران، مسیر جمهوری تاتارستان باشد که هم رود ولگا را در اختیار دارد و هم دریای خزر پیش روی آن است و می‌تواند ارزان‌ترین مسیر تجاری را برای کشورها منطقه باز کند.

تجارت ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه

رئیس اتاق ایران همچنین در نشست خبری اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳ گفت: ایران و روسیه، افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیارد دلار را هدفگذاری کرده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این هدف قابل تحقق است.
شافعی گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلف، به‌حصوص صنعت، تجربیات گران‌بهایی دارند و سرمایه‌گذاری ما زمینه‌های مشترک همکاری به خصوص در صنایع نفت، گاز و خودرو می‌تواند نتایج چشمگیری در بالا بردن ارز تجارت دوجانبه داشته باشد.
او ادامه داد: ایران و روسیه در زمینه صنعت خودرو در مقایسه با کشورهای منطقه، توسعه قابل توجهی داشته‌اند و می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی برای توسعه این صنعت با یکدیگر داشته باشند.
شافعی با تاکید بر اینکه همکاری اقتصادی ایران و روسیه نباید تنها در حد دو کشور دیده شود، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و موقعیت استراتژیک آنها، می‌توان همکاری‌ها را به صورت چند جانبه و در سطح منطقه توسعه داد و به اهداف مطلوب رسید.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: بخش مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی است؛ چراکه با توجه به وضع تکنولوژی دو کشور و موقعیت جغرافیایی منطقه، در آینده شاهراه حرکت کالا در دنیا می‌تواند با همکاری ایران و روسیه تقویت شود.
شافعی اظهار داشت: در شرایط فعلی، با پیوستن حمل و نقل چین به کشورهای آسیای مرکزی و راهاندازی خط راه آهن از چین تا آسیای میانه و از سوی دیگر، راه‌اندازی کریدوری از عمان به شمال آفریفا، وضعیتی ایجاد شده که روابط ایران و روسیه در کریدور شمال – جنوب حساسیت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع حتما می‌تواند یکی از حوزه های همکاری دو کشور در آینده باشد.

فرصت طلایی برای توسعه مناسبات ایران و روسیه

رئیس اتاق ایران در جریان سفر به جمهوری تاتارستان برای حضور در اجلاس بین‌المللی اقتصادی «کازان فروم ۲۰۲۳»، با همراهی سرگئی کاترین رئیس اتاق بازرگانی و صنایع فدراسیون روسیه و آگیف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت تاتارستان، از موسسه رسانه‌ای تاتاپ به عنوان بزرگترین رسانه جمهوری تاتارستان دیدار کرد و با حضور در نشست خبری این موسسه، به سوالات خبرنگاران روسی پاسخ داد.
شافعی در این نشست با بیان اینکه ایران و روسیه یک رابطه تاریخی اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند، اظهار کرد: با وجود این روابط دیرینه، به نطر من در طول تاریخ، هیچ‌گاه فرصت طلایی برای توسعه روابط اقتصادی به شکلی که امروز وجود دارد، ایجاد نشده بود و اکنون دو کشور در شرایطی قرار گرفته‌اند که می‌توانند با سرعت و ظرفیت بالا در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی قدم بردارند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد کنفرانس حلال کازان، اظهار کرد: ایران با یک تجربه تاریخی در حوزه حلال و میزبانی مرکز تحقیقات اتاق‌های اسلامی در مدیریت جهانی حلال، کانون قوی در بحث حلال به شمار می‌رود و از مسیر این کنفرانس، ما می‌توانیم در همکاری اتاق‌های اسلامی و روسیه، همکاری‌های جدی‌تری داشته باشیم.

چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام در حالی روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد که دو هیات از بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دو روزه شرکت کرده اند.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/qwen

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا