اقتصاد بین الملل

جایگزینی سیستم پرداخت بریکس به جای سوئیفت

به نقل از راشاتودی، رئیس کمیته هماهنگی همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی (آفروکام)‌ گفت، این قاره بخشی از یک جهان چند قطبی با روابط اقتصادی کاملا جدید خواهد بود.

به گفته ایگور موروزوف، جهان تک‌قطبی در حال فروپاشی است و جهان چندقطبی با مشارکت آفریقا در حال شکل‌گیری است؛ جایی که طبقه متوسط تازه شکل گرفته در آینده نزدیک تقاضای مصرف‌کننده را تعیین خواهد کرد.

این مقام روس در حاشیه نشست روسیه و آفریقا فاش کرد، به تنهایی 19 کشور آفریقایی در سال گذشته برای عضویت در گروه بریکس درخواست داده‌اند چراکه خواهان روابط اقتصادی کاملا جدید هستند.

فشار مالی بر سیاست خارجی و داخلی کشورها

موروزوف ادامه داد، پس از اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا ذخایر ارزی روسیه را توقیف کردند، جهان متوجه شد این نه تنها یک «سلاح سیاسی»، بلکه یک ابزار برای فشار مالی بر سیاست خارجی و داخلی کشورها و (حتی) قاره‌ها است.

دلار آمریکا به سلاح تبدیل شده است، برای همین است که کشورها به تدریج استفاده از آن در تجارت را کنار می‌گذارند و سیستم پرداخت بریکس «دنیای جدید غیرغربی» جایگزین شبکه پیام‌رسانی مالی سوئیفت خواهد شد.

وی افزود: «رهبران آفریقا همچنین نگران استفاده بیشتر از دلار و یورو هستند. در همین راستا، تعداد کشورهایی که تمایل دارند به بریکس بپیوندند به سرعت در حال افزایش است زیرا این یک سیستم پرداخت جایگزین است که قرار است که در ظرف نیم سال فعال شود.»

کشورهای عضو بریکس به دنبال تجارت با ارزهای ملی هستند و تلاش می‌کنند تا یک شبکه پرداخت مشترک برای کاهش وابستگی به سیستم مالی غرب به ویژه دلار به راه بیندازند.

تقویت روابط تجاری روسیه با کشورهای آفریقایی

رئیس کمیته هماهنگی همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی  گفت، روابط تجاری روسیه با کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر تقویت شده است و فضای بیشتری برای رشد وجود دارد، نظیر مناطق آزاد تجاری که فعالانه در کشورهای آفریقایی در حال توسعه هستند.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد، کشورهای عضو بریکس در نشست ماه آینده خود در مورد ایجاد یک سازوکار پرداخت پایدار برای مبادلات تجاری دوجانبه بحث و گفتگو خواهند کرد.

نشست این گروه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در 22 تا 24 ماه آگوست برگزار خواهد کرد.

کشورهای عضو بریکس تلاش می‌کنند تا در معاملات دوجانبه بیشتر دلار آمریکا را کنار بگذارند و این تلاش‌ها به دنبال تحریم‌های روسیه که به میزان موثری دسترسی این کشور به سازوکارهای مالی غرب را قطع کرد، شتاب بیشتری گرفت.

کاهش سلطه دلار در جهان

تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه نظیر کشورهای عضو بریکس مانند روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در مبادلات تجاری به سوی ارزهای جایگزین حرکت کرده‌اند.

روسیه، سال گذشته ایده ارز بریکس را مطرح کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، ژوئن گذشته گفت، این گروه در حال کار بر روی یک ارز ذخیره بر اساس سبدی از ارزهای ملی مورد استفاده 5 کشور عضو این بلوک هستند.

دیلما روسف، رئیس بانک بریکس با اشاره به حمایت این بانک از ارزهای ملی، اعلام کرده است، تولید ناخالص داخلی جهانی کشورهای بریکس یک چهارم تولید جهانی را تشکیل می‌دهد؛ این بانک 8 سال پیش تاسیس شده است.

کار به جایی رسیده که جونگ ایل هیونگ، کارشناس امور بین‌الملل معتقد است، بسیاری از کشورها به دنبال عضویت در این گروه هستند و این امر سلطه و هژمونی دلار آمریکا در جهان را کاهش می‌دهد.

 

 

 

لینک کوتاه:                      https://fesadsetiz.ir/ohan

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا