اقتصاد بین الملل

عضویت قاهره با هدف دلارزدایی در بریکس

به نقل از الدستور، احمد خطاب، کارشناس اقتصادی مصر با اشاره به اهمیت جهانی اجلاس جاری بریکس در آفریقای جنوبی گفت: حضور قدرت‌های اقتصادی بزرگ در جهان از جمله برزیل، روسیه، چین و هند مورد توجه زیادی از سوی کشورهای جهان قرار دارد و از همین رو درخواست برای مشارکت و پیوستن به این اجلاس بسیار زیاد شده است.

 خطاب طی گفت‌وگوی تلفنی با شبکه ماهواره‌ای «دی‌ام‌سی» تأیید کرد که مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر به نیابت از عبدالفتاح السیسی در اجلاس سران گروه بریکس شرکت کرده و قرار است امروز پنجشنبه در این اجلاس سخنرانی کند.

وی برپایی این اجلاس را گامی مثبت در روند مبادلات تجاری  واقتصادی بین اعضا بخصوص در سایه بحران‌های جاری و مهم‌ترین آن جنگ روسیه و اوکراین خواند .

بریکس یکی از مهم ترین ائتلاف‌ها در سطح جهان

کارشناس مصری درباره دلایل اهتمام کشورش برای پیوستن به بریکس گفت: بریکس یکی از مهم ترین ائتلاف‌ها در سطح جهان است و از همین رو مصر مشتاق پیوستن به این ائتلاف بزرگ است و کشورهایی که هم اینک عضو بریکس هستند، از پیوستن مصر به آن استقبال می‌کنند.

 خطاب با بیان اینکه  گروه بریکس ۳۰ درصد اقتصاد جهانی را در خود جای داده است، گفت: بریکس می‌تواند به جای تکیه بر دلار ارز جدیدی برای خود ایجاد کند و از همین رو مصر امروز مشتاق حضور در اجلاس بریکس بوده است.

پائول ماشاتیل، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفته است که در نشست کنونی کشورهای گروه بریکس در ژوهانسبورگ به موضوع کاهش وابستگی به دلار پرداخته خواهد شد.

اقدامات بریکس با هدف کاهش سهم دلار در جهان

این گروه که شامل برزیل، هند، روسیه، چین، آفریقای جنوبی است، اقدامات متعددی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هدف کاهش سهم دلار در مبادلات دوجانبه خود از طریق توسعه استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو برداشته است.

این مقام آفریقای جنوبی تأکید کرد: امروز توجه جهان معطوف به گروه بریکس است؛ چراکه این گروه پیشتاز گفتمان کاهش وابستگی به دلار به‌شمار می‌رود. ما به دنبال رقابت با غرب نیستیم، ما خواهان سهم خود از تجارت جهانی هستیم.

پانزدهمین نشست کشورهای عضو گروه بریکس از روز سه شنبه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در حال برگزاری است.

لازم به توضیح است که ۲۰ کشور به‌طور رسمی درخواست عضویت در این گروه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده‌اند. چند کشور از جمله آرژانتین، الجزایر، مصر و ترکیه هم صحبت‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره نهایی شدن عضویت خود در گروه بریکس در نشست کنونی مطرح کردند.

 

 

 

لینک کوتاه:                  https://fesadsetiz.ir/92pu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا